در جستجوی حق و حقیقت...

اینجا گوشه ای از دنیاست که قصد دارم تلخی و شیرینی زندگیم را با شما در میان بگذارم...

در جستجوی حق و حقیقت...

اینجا گوشه ای از دنیاست که قصد دارم تلخی و شیرینی زندگیم را با شما در میان بگذارم...

در جستجوی حق و حقیقت...
آخرین نظرات

قران

دوشنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۰۲:۴۳ ب.ظ

« قُل انتظروا انا منتظرون » ( سوره مبارکه انعام- آیه158)

ترجمه: « بگو منتظر باشید ما نیز منتظر هستیم»

چون در این رابطه روایات زیادی وجود دارد ما نیز آنها را در چند قسمت ارائه می دهیم. انشاءالله

این انتظار همان انتظار فرج حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه شریف می باشد که روایات فراوانی برای آن وجود دارد و نیز در آیات متعدد دیگر به آنان اشاره شده است.

روایت اول:

امام رضا (ع) فرمودند: چقدر نیکو است صبر و انتظار فرج آیا نشنیده اید « و ارتقبوا انی معکم رقیب. سوره هود- آیه 93 » و « فانتظروا انی معکم من المنتظرین » سوره مبارکه اعراف - آیه71

سوره مبارکه یونس- آیه 20و 102.

یعنی منتظر باشید من هم با شما منتظر هستم. (منبع: بحارالانوار ج52 ص110 الامام المهدی (عج) فی القرآن و السنه ص122)

توضیح روایت: در این روایت مولا علی بن موسی الرضا (ع) دو عنصر مهم صبر و انتظار فرج را بسیار ستایش فرموده اند. که صبر شامل کل صبر یعنی در برابر گناه، صبر در راه اطاعت معرفت خداوند و ائمه علیهم السلام و صبر در برابر تمام مصائب ائمه از زندگی شخصی فرد و زندگی اجتماعی و نیز انتظار فرج که مورد بحث ماست که امام (ع) می فرمایند در همین حالت صبر همواره انتظار فرج نیز داشته باشید که عمده آن انتظار فرج کلی همه ائمه علیهم السلام و شیعیانشان یعنی ظهور مولانا المهدی عجل تعالی فرجه شریف و دیگر انتظار گشایش در همه ی کارهای فردی اجتماعی از طریق وجود مقدس خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام.

روایت دوم:

رسول گرامی اسلام صلی ال... علیه و آله و سلم می فرمایند: برترین اعمال امت من انتظار فرج از خداوند عزوجل است. (منبع: نفس المصدر ج52 ص138 الامام المهدی فی القرآن و السنه ص 123)

توضیح روایت: این که چرا افضل اعمال انتظار فرج معرفی شده را می توان به بخش هایی تقسیم کرد:

اولا: این حالت انتظار در تمام طول زمانها باعث می شود همواره شخص در صراط مستقیم باشد چرا که می داند تمام انزال کتب و ارسال رسل برای یک هدف و همانا عبودیت یعنی معرفت اوست و این معرفت همواره در حال تکمیل است تا اینکه پروردگار همه آن را به وسیله ی حضرت مهدی (عج) بیاورد و همواره خود را با این مسیر تنظیم می کند.

ثانیا: یک حالت پویایی و سرزندگی و ضد افسردگی در زندگی او مشهود است چرا که این انتظار فرج یک روح امید به آینده بسیار روشن و درخشان را در او می دهد آینده ای که در اختیار او قرار می گیرد. «والعاقبه للمتقین»

ثالثا: چون این انتظار فرج حول محور ولایت می گردد یعنی با توجه به توضیح روایت قبل این انتظار فرج را از خاندان عصمت طهارت دارد و به وسیله ولایت است که اعمال قبول می گردد بنابراین افضل اعمال معرفی گردیده است.

رابعا: انتظار فرج انتظار جاری شدن عدالتی است که در طول زمانها فقط  سلاطین جائز بوده اند که با تازیانه ستم بر گُرده مردم ستمدیده زده اند و این انتظار عدالت حلاوت و شیرینی را به کام مستضعفین می چشاند.

خامسا:و .....

روایت سوم: از ابن بصیر از حضرت امام صادق (ع) روایت شده است که روزی فرمودند: آیا خبر ندهم شما را به آنچه که خداوند قبول نمی فرماید از بندگان هیچ عملی را مگر به واسطه آن؟ پس گفتم: بلی. فرمودند:

1- شهادت لا اله الا الله 2- محمد رسول الله (ص) 3- اقرار به آنچه خداوند امر کرده است 4- ولایت ما 5- برائت از دشمنان ما یعنی ائمه علیهم السلام  6- تقوا و تلاش و کوشش و آرامش  7- انتظار حضرت مهدی (عج)

سپس فرمودند: برای ما دولتی است که هر وقت خداوند بخواهد آن را می آورد. سپس فرمودند: هر کس که دوست دارد از اصحاب قائم (عج) باشد پس باید منتظر باشد و به وسیله ورع محاسن اخلاق عمل نموده در همان حالی که منتظر است پس اگر بمیرد و قائم (عج) بعد از او قیام کند برای او اجری است مانند اجر کسی که او را درک کرده است پس جد و جهد نموده و منتظر باشید. گوارای شما باد ای به هدف رسیدگان مورد رحمت.

(منبع: بحارالانوار ج52 ص 140الامام المهدی فی القرآن والسنه ص123)

نکات مهم روایت:

این روایت حاوی نکات بسیار مهمی است که ما بنابر وسعمان به بخشی از آن اشاره می کنیم.

1- اول این که در این روایت مولا امام صادق (ع) قبولی عمل بندگان خداوند را منوط به آن می دانند و این درجه اهمیت موارد ذکر شده در روایت را مشخص می کند.

2- بعد از شهادتین امام (ع) اقرار به آنچه خداوند امر فرموده را بیان می فرماید و یقینا آنچه خداوند امر فرموده که حتی رسالت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به رساندن آن بستگی دارد همان چیزی است که در  غدیر  بیان شد. که در ذیل آن است که هر عمل عبادی پذیرفته  است.

3- ولایت و برائت همان است که خداوند امرفرموده منتها در اینجا به صورت اختصاصی به آن پرداخته شده و البته تسلیم بودن در مقابل این ولایت.

4- تقوا را رعایت نمودن و کوشش و تلاش که این تلاش را می توان در راستای شناخت و معرفی ولایت بیان کرد.

5- طمانینه و آرامش ویژگی ممتازی است که شخص باید مزین به آن باشد تا در تندبادهای شبهات اعتقادی و فتنه های اجتماعی دچار اضطراب نشده و با آرامش به وظایف بیان شده از طرف ائمه علیهم السلام عمل نماید.

6- امام (ع) در ادامه برای کسانی که دوست دارند در شمار اصحاب مولا (عج) باشند مواردی را تاکید می نمایند که شامل انتظار فرج و متخلق به اخلاق الهی در حین انتظار می باشد.

7- امام علیه السلام اجر چنین کسی را همانند کسی می دانند که همواره در حالتی است که صحابی حضرت (عج) در زمان ظهور حضرت (عج) می باشد یعنی چنین شخصی همواره پیروز است.

8- امام صادق علیه السلام در آخر باز تاکید بر کوشش و سعی و تلاش برای رسیدن به چنین هدفی را می نماید و در این صورت امام علیه السلام چنین شخصی را تایید و به هدف رسیده مورد رحمت می دانند.


  • بی نام....

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی